תוכן עניינים
כשאני יושב מול המסכים בחדר המסחר של הקרן, או כשאני עומד מול תלמידים/ות במכללה, יש אמת אחת פשוטה שאני מנסה להשריש:
השוק לעולם לא ייתן לכם את מה שאתם מצפים לו, בטח לא ברגע שבו שכנעתם את עצמכם שהבנתם את החוקים.
חודש אפריל האחרון היה הוכחה חיה לכך. ראינו את אחד הזינוקים החדים ביותר שחווה השוק בשנים האחרונות – ה-S&P 500 זינק בלמעלה מ-10% והנאסד”ק טס ב-15%, במה שהרגיש כמו Bull Run חסרת מעצורים שהזכירה את ימי היציאה מקורונה. האופוריה חזרה לרחובות, האנליסטים בגולדמן זאקס כבר מעדכנים יעדים ל-7,600 נקודות ב-S&P עד סוף השנה, והתחושה הכללית הייתה שהנה, השמיים הם הגבול.
אבל עכשיו, כשאנחנו עמוק בתוך מאי 2026, השוק מתחיל להציג את החשבונית. המומנטום המטורף של מניות הטכנולוגיה הגדולות קצת מאבד גובה, האינפלציה מסרבת להיעלם, ובפד יש בעל בית חדש שמבהיר לכולם: החגיגה לא תהיה קלה כל כך. כמנהל קרן וכמי שמכשיר את הדור הבא של הסוחרים, התפקיד שלי הוא לא להתרגש מהרעש הלבן, אלא לנתח את הזרמים התת-קרקעיים שמזיזים את המיליארדים. הנה מפת הדרכים המלאה למה שקורה כרגע בוול סטריט, בלי פילטרים ובלי סיסמאות.
המאקרו החדש: עידן קווין וורש והמלכוד של הפד
אי אפשר להבין לאן השוק הולך בלי להבין מי מחזיק בברז הנזילות. הבנק המרכזי האמריקאי (הפד) עובר טלטלה מבנית. היו”ר הנכנס, קווין וורש (Kevin Warsh), נכנס לנעליים ענקיות בתקופה שבה הלחץ הפוליטי מהבית הלבן להורדת ריבית נמצא בשיאו. אלא שהנתונים הכלכליים בשטח מספרים סיפור אחר לגמרי.
אחרי סדרת הורדות הריבית בסוף 2025, שהביאו את הריבית האפקטיבית לטווח של 3.50%–3.75%, השוק בנה על המשך ישיר של ההקלות המוניטריות. אבל המציאות, כמו תמיד, מורכבת יותר. האינפלציה בארצות הברית התגלתה כקשיחה יותר מהצפוי. אנחנו רואים שוק אנרגיה מתוח, כשמחירי הנפט חווים שוק מבחינת צד ההיצע שמזינים ישירות את מדדי המחירים לצרכן. התחזיות הנוכחיות מדברות על אינפלציה של כ-3.2% לשנת 2026 – רחוק מאוד מיעד ה-2% המקודש של הבנק המרכזי.
הפצצה האמיתית הגיעה לאחרונה מכיוונו של מושל הפד, כריס ואלר (Chris Waller), שנחשב לאחד הקולות המשפיעים ביותר בוועדה המוניטרית. ואלר הצהיר במפורש שהוא לא פוסל העלאות ריבית נוספות בהמשך הדרך אם קצב האינפלציה לא יתקרר. האמירה הזו הכתה בהלם את השווקים, שציפו להורדת ריבית נוספת ב-2026.
כתוצאה מכך, התשואות על אגרות החוב ל-10 שנים של ממשלת ארה”ב נותרות גבוהות ועקשניות מעל רף ה-4%. עבורנו כמשקיעים/ות, זה אומר דבר אחד מרכזי: הריבית הריאלית הולכת להישאר גבוהה יותר, למשך זמן רב יותר. מדובר בסביבה מאתגרת לחברות ממונפות, אך היא מייצרת הזדמנויות חסרות תקדים למי שמחזיק במזומן ויודע איפה לשים אותו.
האבולוציה של ה-AI: מסיליקון טהור לתשתיות, רשתות ואנרגיה
אם בשנתיים האחרונות כל מה שהייתם צריכים לעשות זה לקנות את אנבידיה (Nvidia) וללכת לישון, הרי שבמחצית הראשונה של 2026 כללי המשחק השתנו לחלוטין. התיזה של אנבידיה עדיין חזקה, ומנכ”ל החברה ג’נסן הואנג ממשיך לדבר על שוק פוטנציאלי של טריליוני דולרים, אבל השוק כבר תמחר את רוב הצמיחה הזו לפנים. כעת, אנחנו רואים סימנים ל”מלכודת שוורים” (Bull Trap) במניות השבבים המובילות, משום שהערכות השווי הגיעו לרמות קיצוניות מבחינה היסטורית – מכפיל הרווח הממוצע של ה-S&P 500 חצה את ה-21, רמה שגבוהה בכמה סדרי גודל מהממוצע ארוך הטווח של 40 השנים האחרונות.
אז לאן הכסף הגדול הולך? הוא זז במעלה ובמורד שרשרת האספקה. צוואר הבקבוק של עולם הבינה המלאכותית הוא כבר לא רק כוח העיבוד של ה-GPU, אלא תשתיות רשת (Networking) ואנרגיה.
כדי להפעיל מודלים של Agentic AI ומחשוב על, ענקיות הענן (ההיפר-סקיילרס כמו מיקרוסופט, גוגל ואמזון) מתכננות להוציא סכום דמיוני של כ-670 מיליארד דולר על השקעות הון (CapEx) רק בשנת 2026. הכסף הזה זורם לחברות שבונות את חוות השרתים ומספקות להן כוח.
- בום האנרגיה והתשתיות: מניית בלום אנרג’י (Bloom Energy), למשל, טסה בלמעלה מ-112% בחודש אחד בלבד, לאחר שהשוק הבין שחוות שרתים של AI צורכות כמויות חשמל מטורפות, וחברות שמציעות פתרונות אנרגיה עצמאיים וירוקים הן המנצחות האמיתיות של השלב הנוכחי.
- מהפכת הרשתות האופטיות: חברות כמו לומנטום (Lumentum) מציגות ביצועי יתר מטורפים על פני השוק בזכות טכנולוגיות CPO (Co-Packaged Optics) שמאפשרות העברת נתונים במהירות האור בין השבבים.
- הקאמבק של אינטל: אחד הסיפורים המרתקים של 2026 הוא אינטל (Intel). אחרי שנים של דשדוש וספקנות מצד משקיעים, המניה רשמה זינוק מטאורי של כ-225% מתחילת השנה. השוק מתחיל לתמחר את ההצלחה של מגזר ה-Foundry (ייצור השבבים על אדמת ארה”ב) ואת החדירה שלה לשבבי ה-AI. יחד עם זאת, כאן בדיוק נכנס הניתוח הקר: החברה נסחרת במכפיל רווח עתידי יקר מאוד, מה שדורש מאיתנו, כמנהלי סיכונים, משנה זהירות.
ניתוח מגזרי: איפה הכסף החם ואיפה הסיכון?
כדי לעשות סדר בבליל הדיווחים, יצרנו בקרן מפת הקצאת נכסים שמחלקת את השוק לשלושה וקטורים מרכזיים.
המטרה היא להבין אילו סקטורים נהנים מרוח גבית מבנית ואילו סקטורים סובלים מסביבת הריבית הנוכחית:
|
סקטור / תעשייה |
סטטוס ומגמה במאי 2026 |
מנועי צמיחה מרכזיים / סיכונים |
טקטיקת השקעה מומלצת |
|
תשתיות אנרגיה ו-AI |
צמיחה מואצת |
ביקוש קשיח מחברות ענן; השקעות קאפקס (CapEx) בהיקפים חסרי תקדים. |
לונג ממוקד על חברות רשתות ואנרגיה מבוזרת. |
|
קרנות ריט (REITs) – דאטה סנטרס |
חיובי עם סייגים |
חברות כמו Equinix ו-Digital Realty נהנות מביקוש שיא לשטח פיזי, אך רגישות לתשואות האג”ח הארוכות. |
איסוף סלקטיבי של חברות עם מאזנים חזקים וללא חובות צפים. |
|
טכנולוגיה עילית (Big Tech) |
קונסולידציה ומחיר יקר |
מכפילי רווח גבוהים היסטורית (אזור ה-87% מהטווח ההיסטורי). המומנטום נחלש זמנית. |
מימוש חלקי של רווחים והעברה לנכסי ערך (Value). |
|
אנרגיה מסורתית (נפט וגז) |
הגנתי + אינפלציוני |
נהנה מהלם היצע עולמי ומשמש כגידור (Hedge) מעולה נגד אינפלציה דביקה. |
החזקה קבועה כחלק מרשת הביטחון של התיק. |
התעוררות הריטייל: חוקי המשחק של הסוחר הקטן השתנו
במכללה, אחד הנושאים החמים ביותר בשיעורי המסחר היומי לאחרונה הוא השינוי המבני הרגולטורי הדרמטי בארה”ב: ביטול או הקלת חוק ה-PDT (Pattern Day Trader). למי שלא מכיר, החוק ההיסטורי הזה דרש ממשקיעים קטנים להחזיק לפחות 25,000 דולר בחשבון המרג’ין שלהם כדי לבצע יותר משלושה פעולות מסחר יומיות בשבוע.
הסרת המגבלות האלו הזריקה לשוק מיליוני סוחרים עצמאיים (Retail Traders) חדשים, חמושים באפליקציות מסחר ובמינוף. התוצאה היא פנומנלית: נזילות מטורפת במניות מומנטום קטנות ובינוניות, ותנודתיות גבוהה במיוחד בשעות המסחר. חברות כמו רדיט (Reddit), פלנטיר (Palantir) ואפלובין (AppLovin) הפכו למגרש משחקים של כסף מהיר.
עבורנו, כקרן גידור, התופעה הזו היא חרב פיפיות. מצד אחד, היא מייצרת המון “רעש” בספר הפקודות ויכולה לדחוף מניות לשוויים לא הגיוניים בטווח הקצר (שורט סקוויזים מטורפים). מצד שני, חוסר היעילות הזה הוא בדיוק המקום שבו סוחר מקצועי, שמבין קריאת מפות נזילות, ניתוח טכני מתקדם ופסיכולוגיית המונים, יכול לייצר תשואת יתר פנומנלית.
אסטרטגיית הברבל (Barbell Strategy): איך מנווטים מכאן?
אז איך מתרגמים את כל המידע הזה לכסף בחשבון הבנק? הגישה שאנחנו מובילים כרגע בניהול הכספים של המשקיעים שלנו מבוססת על אסטרטגיית הברבל (משקולת). אנחנו לא שמים את כל הביצים בסל אחד, אלא מתמקדים בשני קצוות ברורים:
- הקצה הצומח/תשתיתי: השקעה בחברות טכנולוגיה בעלות יתרון תחרותי מובהק (Secular Growth), בדגש על חברות שמרוויחות ישירות מהקמת התשתיות ל-AI ומהצורך באנרגיה. אנחנו מחפשים חברות עם תזרים מזומנים חיובי חזק (Free Cash Flow) שיכולות לממן את הצמיחה שלהן בעצמן, בלי להזדקק לשוק האג”ח היקר.
- הקצה הערכי וההגנתי: החזקה משמעותית במניות ערך איכותיות (High-Quality Value), בעיקר בסקטור האנרגיה המסורתית (נפט, גז) ובחברות פיננסיות שנהנות מסביבת ריבית גבוהה. אם האינפלציה תמשיך להרים ראש, ווואלר מהפד אכן יממש את איומו להעלות ריבית, החלק הזה בתיק ישמש כבלם זעזועים וימנע פגיעה קשה בקרן (Drawdown).
שורה תחתונה למשקיע/ה הנבון/ה
אנחנו נמצאים באחת התקופות המרתקות ביותר שידע שוק ההון האמריקאי. החיבור בין מהפכה טכנולוגית אמיתית (AI) לבין סביבה מאקרו-כלכלית מורכבת של אינפלציה דביקה, חילופי גברי בפד ושינויי רגולציה במסחר הקמעונאי, מייצר קרקע פורייה למי שיודע לפעול עם ראש קר ולא מתוך אמוציות.
אל תחפשו פתרונות קלים ואל תקשיבו ל”מומחים” שמבטיחים לכם עליות בלתי פוסקות. תתמקדו בניהול סיכונים, בהבנת המאזנים של החברות שאתם קונים, ובווידוא שיש לכם מספיק נזילות כדי לנצל הזדמנויות כשהשוק חווה ירידות זמניות. בסופו של דבר, הכסף הגדול באמת לא נעשה בקנייה בשיא האופוריה, אלא במיקום נכון של הכלים על הלוח בדיוק כשהשוק מתחיל לחשב מסלול מחדש.




